torsdag 18 december 2008

jaktkritik

I förra veckan beslutade regeringen att vildsvinsjakt skulle få ske med hjälp av lampor på kvällen. För mig är detta en åtgärd helt i linje med min syn på jakt. När jakt skall ske skall den utföras på det mest effektiva sättet. Vildsvin måste jagas idag. De orsakar stor skada framför allt för bönder men också i trafiken. En effektiv och omfattande jakt är tämligen nödvändig. Vildsvin är svårjagde då de är nattaktiva och jakt under de mörka timmarna är enligt mig oförsvarlig då den jakten orsakar många skadskjutningar. Kan man med lampor/strålkastare underlätta jakten och på så sätt minska skadskjutningarna är det värdefullt.
Det jag tycker att regeringen också skulle ha gjort är att förbjuda den omfattande utfordringen som sker. Vill man minska antalet djur i en stam skall man se till att minska möjligheten till föda på vintern.Det finns många forskningsrapporter som visar att så är fallet. Jakt är ett ineffektivt sätt att minska populationer om syftet är att få dem att vara små under en längre tid. Nu är ofta jägarna kluvna när det gäller decimering av jaktbara stammar. Älgstammen är på flera håll för stor för skogsbruket men jägarna vill ha en stor stam så att de kan få mycket kött och håller alltså igen sin jakt. Jag kan mycket väl tänka mig att det förhåller sig så även då det gäller vildsvinen. I norra Uppland där jag ofta vistas ser jag många utfordringsstationer. Dessa borde försvinna för att vildsvinsstammen skall bli mer handerlig.
Se gärna hemsidan:http://hansynsfulljakt.webhop.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar