fredag 13 mars 2009

Jaktkritik

I förra veckan så skrev Niklas Ekdal sin sista kolumn i Dagens Nyheter. Niklas Ekdal hade under många år varit ledarskribent i DN men sedan en tid börjat med andra journalistiska uppgifter. Allt nog Niklas Ekdal skrev 2006 ett alldeles utmärkt ledarstick om lodjursjakten. Jag har inte hela ledaren kvar men min kommentar till denna följer nedan.
"Niklas Ekdal skriver den 27/12 (2006) ett utmärkt ledarstick angående den i mars kommande lodjursjakten. Det är som Niklas Ekdal skriver: ”Den ökade avskjutningen är Naturvårdsverkets sätt att blidka jägarna, som vill ha lons bytesdjur för sig själva. Rena utpressningen från ett högljutt särintresse”.
Dessutom så begår Naturvårdsverkets tjänstemän tjänstefel då de inte följer EU:s habitatdirektiv. Sverige tillsändes ett s k ”motiverat yttrande” den 18/7 2001 angående överträdelse av tidigare tillåtna lodjursjakter där EU skriver: ”Kommissionen kan även konstatera att inte heller något av de övriga skäl som nämns i artiklarna 16.1, punkterna a) – e) i habitatdirektivet föreligger i detta fall”.
Naturvårdsverket hänvisar till 16.1 punkt e) vilket alltså inte tillåter jakt enligt EU.
Niklas Ekdal har helt rätt. Naturvårdsverket viker sig för en skränande skara jägare."
I sin sista kolumn tar emellertid Niklas Ekdal upp en, i och för sig obetydlig, men ändå avslöjande ställning till jägares makt och påtryckningar.
Han skriver: "En enda gång har en ägarrepresentant, i form av styrelsens ordförande, haft en synpunkt på innehållet (ledare min anm.). Han berättade att kamraterna i älgjaktslaget i Värmland klagade att på DN:s ledarsida skriv så positivt om vargen. Detta var 2002, när DN gjorde en förlust på 150 miljoner. Jag tänkte då att den som satsar så mycket pengar för att jag ska få breda ut mig i tidningen, den människan måste ha någon en liten fördel. Så jag väntade med att skriva om vargarna tills älgsäsongen var över"
Jag är övertygad om att styrelsens ordförande inte hade förlorat en krona möjligen minskat sin miljonförmögenhet något och vargens bevarande påverkades naturligtvis inget av Niklas Ekdals skriverier. Snacka om jägarnas makt!
Se även hemsidan:http://hansynsfulljakt.webhop.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar