tisdag 10 november 2009

Jaktkritik

I fööra veckan hörde jag på radio att jägarna i Norrbotten ville kunna åka skoter när de jagar lodjur. Visserligen framhölls att lodjuret inte skulle skjutas från skotern men lodjuret skulle tydligen uppspåras och kanske upphinnas med skotern. Anledningen var att jägarna ansåg den myckna snön försvårade lodjursjakten.
Ofta undrar jag hur en del jägare är funtade. Ingen hänsyn till de vilda djuren tycks existera. När det är mycket snö har också lodjuren det besvärligare och behöver all den ro för att kunna överleva vintern och då skall de slippa hetsas av jägarnas framfart. I Norrbotten gör inga lodjur någon skada. Norrbottensjägarna kan ju inte ens skylla på att lodjuren tar "deras" rådjur.
Jag hoppas verkligen att Länsstyrelsen i Norrbotten avvisar jägarnas krav.
Lodjuren gör ingen skada och skall fridlysas! Lodjuret är ett av våra vackraste djur och som svenska folket en gång röstat fram som vårt nationaldjur.
Sluta jaga lodjur!
Se också vår hemsida: http://www.jaktkritikerna.se/

1 kommentar:

  1. Snubblade över denna blogg i samband med artikeln i AB ang. om att vi jägare plågar djuren vi jagar... När jag läste detta inlägg var jag tvungen att kommentera ett par rader ur den samma.

    "I Norrbotten gör inga lodjur någon skada."
    Detta är tyvärr inte sant, Norrbotten är renbetesland och som vi alla vet så äter lodjur renar. Dessutom får även några av våra hundar sätta livet till varje år.

    "Lodjuren gör ingen skada och skall fridlysas!"
    Säg detta till dom renägare som får sina renar rivna, och till hundägarna som förlorat sina hundar.

    Jag är av den bestämda uppfattningen att var och en skall få ha sin egen åsikt, samt att framföra den. Men för att det skall finnas någon form av trovärdighet i det som sägs så måste man hålla sig till fakta. Har man inte all fakta så måste man skaffa sig den innan man uttalar sig.

    SvaraRadera