onsdag 6 oktober 2010

Jaktkritik

Läs den senaste kommentaren. Vad står det i den? Ingenting. Också annonymt. Varför kan aldig jägarna sätta ut sina namn?
Dessutom är inlägget helt felaktigt.
Vi i Jaktkritikerna anser att viss jakt är nödvändig t ex på älg och vildsvin för att dessa djur gör allvarlig skada på skog, åker och orsakar trfikolyckor. Dessutom är skyddsjakt på enstaka indivder nödvändig för att inte enskilda människor skall känna oro eller förlora egendom.
Men det finns en helt onödig jakt som endast tillfredställer jägarna. Det är den s k kallade viltvården där jägarna anser att rovdjur, kråkfåglar och måsar måste dödas. Dessutom jagas en mängd mindre djurarter som fåglar som ger obetydligt tillskott av kött.
Jakten är Sveriges största djurskyddsproblem! Skulle endast älgar och vildsvin jagas skulle 90% av skadskjutningarna minska. Varför är det inte rimligt?
Se vår hemsida: www.jaktkritikerna.se

1 kommentar:

  1. Har läst kommentaren och kan bara konstatera att det var en ytterst flummig kommentar. Varför anklaga andra för att vara okunniga när man själv uttrycker en så total partiskhet för jakt? Flummiga ord kan jag också använda om jag vill.
    Nej det är med tungt hjärta jag den senaste tiden sett den ena jägaren efter den andra så glatt döda min naturupplevelse, dvs djuren i naturen. Går mycket i skog och mark och för mig är det en omöjlighet att se detta nöjesdödande som något annat än en helt egoistisk handling som drabbar inte bara djuren utan också den mångfald människor som älskar naturen och som faktiskt avskyr att se jägarnas framfart. Jag kan bara säga att det verkar som om de flesta jägare har ett stort ego när de talar om okunnigheten som vi andra djurvänliga människor har. Jag har levt många år i Smålands skogar och jag har aldrig upplevt ett sånt nöjesdödande som de senaste åren. Förklaringen är väl att det har kommit ekonomiska intressen i jakten. Den s.k. jaktturismen tror jag är ett stort hot mot de vettiga jägarna och allemansrätten mm.För att inte tala om den biologiska mångfalden. Det skjuts
    rävar i alla åldrar vilket vi har jordbruksministern att tacka för. Grävlingar är rovdjur enligt jägarna. Större fåglar ska inte få finnas. Här i Småland sätts det upp jakttorn som ser fullständigt anskrämliga ut i den vackra naturen.Och det jagas närmare och närmare hus och hem. Helt enkelt för att det finns inga riktiga lagar som reglerar jakten, utan oetiska jägare kan göra precis som de vill utan att någon kan komma åt dem. För bara några år sedan fanns det tillräckligt med små skogsägare och bönder som aldrig skulle bete sig som de nya arrendejägarna gör. Nu har många stora skogsbolag(Sveaskog är inte bättre än andra) och personer med mycket pengar köpt upp marken och det blir bara värre och värre. Jag blir bara ledsen. Varför är jägarnas nöjesdödande helt självklart, men andra människors kärlek till djur och natur bara okunnighet? Vi är faktiskt i majoritet och skulle demokratins lagar gälla borde det förmodligen se annorlunda ut. Det kan behövas en del jakt men som det ser ut nu så är det mera slakt av värnlösa djur.

    SvaraRadera