måndag 29 augusti 2011

Jaktkritik

I söndagens DN läste jag om två tjejer som har lacerat ytterligare en kokbok bland de tusentals som redan finns. Den tar tydligen upp rätter från "skog och mark" som det står. Men det är inte det jag vänder mig mot utan ett uttalande som görs i intervjun: "Jag och Ullis är väldigt inne på att äta ekologiskt och rättvis mat och ett djur som varit ute och sprungit i skogen tills det blir skjutet har inte varit stressat".
För det första skadskjuts mellan 10-30 % av djuren som jagas. Vilken stress innebär inte detta? För det andra många djur stressas genom att drevkedjor och lösdrivande hunder jagar djuren innan de kommer fram till jägarens position. Ytterligare en stressfaktor.
Jag är inte emot att älgar och vildsvin jagas. Om inte dessa djur decimerades genom jakt skulle dessa djur orsaka alltför stor skada. Tyvärr kommer jag aldrig att få se att rovdjuren blir så talrika att de kan sköta decimeringen av dessa arter. Men att framställa jakten som djurvänlig är att förvanska verkligheten
Eftersom jakten står för en försvinnande liten del av allt kött som konsumeras kan inte detta kött på något sätt göra något åt alla de köttätare som förstör jorden genom köttproduktionens alla nackdelar: metanutsläpp, förslösande vattenkonsumtion och upptagande av odlingsytor som skulle kunna användas till vegetarisk odling.
Se vår hemsida: www.jaktkritikerna.se
Gå med i Facebook-gruppen Jaktkritikerna!

1 kommentar:

  1. Konstigt argument att viltköttet är en så liten del av köttkonsumtionen att den inte spelar någon roll. Alla bäckar små brukar det ju heta. Eller det kanske inte spelar någon roll om jag satsar på en SUV eller en liten EL-bil, mina avgaser är ju en så liten del av världens avgaser.

    SvaraRadera