torsdag 22 september 2011

Jaktkritik

Jag talade i dag med en tjänsteman på Naturvårdsverket om pilbågsjakt. Denna jakt var inte aktuell men kanske om något eller några år. Men då skulle den användas av mycket väl utbildade skyttar som skulle använda sin färdighet med pilbågen i tätbebyggda samhällen för att skjuta framför allt rådjur. Detta skulle hindra spridning av bly och inte störa med gevärsskott.
Men jag frågar mig; hur ofta förekommer det avskjutningar av rådjur i tätorter? Jag skulle tänka mig att det är tämligen sällsynt. Denna tillfälliga jakt innebär då att pilbågsskyttarna blir otränade och detta innebär i sin tur risk för fler skadskjutningar. Men kanske denna obetydliga jakt sedan tas för intäkt för att utöka den till fler områden (t ex vilthägn) och sedan släppa den helt fri?

Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se
gå med i Facebook-gruppen Jaktkritikerna

3 kommentarer:

  1. Man blir bara ledsen när man läser sånt här. Eller kanske man kan säga att det är allt ena otäcka människor.
    Är rådjuren verkligen så hatade av människorna att man inte tål att ha några stycken i tätorterna. Jag tycker att det är nästan det roligaste som finns att se rådjur komma fram och jag vill definitivt inte se hur jägare skjuter på dem mitt framför ögonen på mig. I alla fall inbillar jag mig att de flesta människor jag känner tycker som jag. Kanske jägare tolkar det på anat sätt? Men det är ju inte roligt att de tar sig sådana rättigheter. Tycker jägare att de äger rätten att döda de vilda djuren, men vi andra människor har inga rättigheter att se lyckliga levande vilda djur i naturen? jag bara undrar...

    SvaraRadera
  2. Det behövs inte fler tillåtna former av jakt, utan färre.

    SvaraRadera
  3. Jag hittar inte facebooksidan "Jaktkritikerna"

    SvaraRadera