lördag 29 september 2012

Jaktkritik

Jag har i veckan fått jaktstatistiken för jaktåren 2008/09, 2009/10 och 2010/11 från Svenska Jägareförbundet. Det senaste jaktåret som har varit tillgängligt var 2007/08 och som jag kommenterat i Jaktdebatt nr 4 2009.
Varför det dröjt så länge innan de senaste årens statistik har blivit färdig vet jag inte men med samtal med den anvarige för statistiken på Jägareförbundet har statistiken från olika delar av landet inte kommit in i tid och att det varit diskussioner inom förbundet om statistiken skulle publiceras i tryck eller bara på nätet. (Äldre statistik finns tillgänglig på http://www.jagareforbundet.se/forsk/viltrapportering). Ännu har inte den statistik som jag erhållit publicerats och det verkar som om jag är den ende som är intresserad av antalet skjutna djur i Sverige.
Alltnog statistiken som publicerats har föredömligt redovisat hur stor del av den jaktbara arealen och hur många uppgiftslämnare som har bidragit till statistiken. Den statistik som jag tidigare fick var en stencilerat papper utan någon som helst bakgrund. Jag tror dock att vid en kontakt med en statistiker skulle ännu bättre statistik kunna komma fram. Den statistik som nu finns anges endast ett skattat dödat antal utan några gränser. Alla medeltal är behäftade med fel och detta fel borde gå att att få fram med bättre statistik analys.
Jag har inte ännu gjort några jämförelser mellan olika år men kommer att göra detta och publicera detta i förhoppningsvis nr 4 2012 av Jaktdebatt. Jag har emellertid summerat de olika årens totala jakt och 2008/09 dödade jakten ca 1 140 000 djur, 2009/10 var det ca 1 221 000 och 2010/2011 var det ca 1 204 000. Skillnaden mellan 2008/09 och de senare åren med 80 000 djur beror huvudsakligen på att utsatta gräsänder, fasan och rapphönor också ingår i statistiken.
Enligt min mening så är kanske 200 000 av dessa djur rimliga att döda bl a älg och vildsvin och då dödar jakten ca 1 miljon fler än nödvändigt med det allvarliga lidande som skadskjutningarna innebär.

Läs också www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar