torsdag 29 november 2012

Jaktkritik

Jag läser i tidningen att den stora satsningen i Skåne för att minska vildsvinsstammen gav till resultat att 36 vildsvin kunde skjutas. Det var över 500 jägare från 57 jaktlag som deltog. I ett liknade uppbåd lyckade ett 90-tal jägare vid Västervik skjuta 11 vildsvin. Jägarna säger själva att det inte var någpt dåligt resultat. Om jag uppfattat rätt jagades det med hund.
Jag vet inget om tätheten på vildsvinsstammen i Skåne eller Småland men jag tycker att resultatet är magert. I hela Sverige sköts 66 000 vildsvin under säsongen 2010/2011 som är den senaste statistiken från Jägareförbundet. I ljuset av detta antal blir ju insatsen i Skåne och Småland försumbar.
I norra Uppland där jag vistas på sommaren finns många vildsvin. Det är inte ovanligt att man ser flockar på några 10-tal vildsvin. Dessa vildsvin har sin uppkomst genom att de har lyckats smita från ett vilthägn som Hargs bruk äger. Sedan några år tillbaka har Harg satt upp ett nytt rymningssäkert stängsel. Men här bedrivs jakten vid ställen där man matar vildsvinen. Skytten sitter ett 50-tal meter från utfodringen i en koja. Hur effektiv denna jakt är vet jag inte men min tro är att 500 jägare skulle kunna döda fler än 36 individer med detta sätt.
Jag inser att vildsvinsstammarna gör allvarlig skada på olika grödor. Om detta har jag skrivit i flera omgångar. Problemet är att många jägare vill ha många vildsvin för att få skottillfällen och även köttet som är ätbart om grisen inte är en gammal galt. Dessutom så upphör inte utfodringen då jakten upphör. Detta gör att vildsvinen lättare kommer åt mat. Mat under framför allt vinterhalvåret brukar alltid vara en djurstams största problem och minskad mattillgång minskar också djurstammens möjligheter att växa. Vill man minska vildsvinsstammens tillväxt måste all matning upphöra framför allt under vintern.

Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar