måndag 7 januari 2013

Jaktkritik

Härom dagen läste jag i DN att Brigitte Barbot hotade att flytta till Ryssland om inte myndigheter i Frankrike tog tillbaka beslutet att avliva två elefanter på ett zoo i Lyon. Nu framgår det inte varför dessa elefanter ska avlivas. Men jag gissar att det beror på vanskötsel, otillräckliga möjligheter för elefanterna att bete sig naturligt och/eller elefanterna har stereotypa och/eller apatiska beteenden. Dessutom beroende på elefanternas kondition vill säker inget annat zoo ta hand om dem. Nu vet jag inte heller om Ryssland har djurskyddslagar som skulle ha tillåtit dessa elefanter att leva. Jag tvivlar på detta då rättsväsendet för människor knappast kan anses godtagbart.
Nu har vi människor makten över djuren och vi tillåter oss därför att bestämma över deras död. Jag anser att lidande är värre än en smärtfri död. Även för människor. Vi borde därför när vi är beslutskapabla kunna få avgöra då vi är utom all möjlighet att tillfriskna att besluta om dödshjälp för att undgå lidande i livets slutskede. Tyvärr saknas den möjligheten fortfarande i Sverige, men kommer kanske i framtiden.
Vi behandlar djur redan i dag efter denna tankegång. Lider djuret av en obotlig sjukdom och vi med stor sannolikhet antar att djuret lider avlivar vi djuret även om det står oss nära. Att döda djur så smärtfritt som möjligt är enligt min mening försvarbart då det lider.
Jag anser också att älgar och vildsvin måste dödas av oss människor då de gör allvarlig skada på skog och grödor men också orsakar trafikolyckor många gånger med dödlig utgång. Vi är trots allt närmast oss själva.
Skjutskickligheten skulle många gånger behövas förbättras och jag anser att obligatoriska skjutprov skulle vara en förutsättning för att jaga dessa djur. Skjutproven skulle kunna utföras i simulatorer så att de blev mer realistiska än de älgskyttebanor som nu finns. Kanske skulle man ha testen på bilprovning då alla (?) jägare har bil.
Läs hemsidan www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar