lördag 9 mars 2013

Jaktkritik

Det är enligt min mening det enda som Naturvårdsverket kan göra, nämligen att söva ner vargen i Junsele för att på nytt flytta den. Man kan alltid ifrågasätta det etiska att söva en varg fyra gånger men det är mycket bättre att göra ett försök till än att skjuta den. "Finns det liv finns det hopp" skulle man kunna säga.
Jag har flera gånger hävdat att varg igår i den samiska kulturen men att de ekonomiska förluster som en enskild renägare kan orsakas bör ersättas av staten. Det görs också men många samer anser att ersättningen bara ersätter den förlust som de gör i förlorad försäljning av kött och inte det merarbete som vargen orsakar. Men det här är det som jag anser ingår i kulturen med renskötsel. Varg har under tusentals år levt på renar och ingår så att säga i den ekologiska balansen för arten ren. Bertil Haglund visade redan på 1960-talet att de renar som rovdjuren tog var i sämre kondition än renar som t ex hade blivit överkörda av tåg. Jag tror att samerna har liten förståelse bland många svenskar för att de vill ha en renskötsel utan rovdjur. Men för att kunna hävde sin särart tror jag att de skulle vinna på att i större utsträckning på acceptera rovdjur som järv, björn och varg. Lodjuren ingår inte som ett naturligt inslag i fjällfaunan utan är ett skogsdjur som borde vara fredat i den övriga delen av landet. De jägare som ondgör sig över lodjuren beskattning av rådjur borde inte få gehör för sin frustration. Rådjuren "tillhör" lodjuren mer än de tillhör jägarna.
Frågan om var junselevargen ska placeras kan vara svår att ange. Men självklart ska den placeras där det finns bra förutsättningar för att den ska kunna få tag i byten men också där den könsmogna vargen kan finna en partner. Min kännedom om vargrevir och nyetablering av dylika är mycket små men för experter på Naturvårdsverket borde det inte finns alltför stor problem att finns lämplig plats. Den planerade flytten måste lyckas annars tror jag vargen försvinner spårlöst. SGT finns alltid närvarande.

Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar