söndag 28 april 2013

Jaktkritik

Jag läser idag i DN (28/4-13) att kung Juan Carlos av Spanien har varit på en jaktresa till Botswana och att jaktlaget betalat 320 000 kr per elefant som de skjutit. Det som upprört spanjorerna är den lyx som kungen kostar på sig när väldigt många i Spanien har det mycket svårt ekonomiskt.
Det som glädjer mig är att efter denna jaktresa så sparkades kungen ur WWF där han varit hedersordförande.
Jag har fått för mig att Carl Gustaf är hedersordförande i svenska WWF. Efter hans jaktresa till Ungern för ett antal år sedan där han tillsammans med några kompisar sköt fasaner som de sedan lät ligga då de ansåg att de var oätbara. Detta är beskrivit i "Den ofrivillige monarken" som kan för att antal år sedan. Borde inte WWF ha sparkat Carl-Gustaf efter detta oetiska handlande. Skjuta på levande varelser för att sedan bara låta dem ruttna!
På en bild i DN så ser man Juan Carlos tillsammans med en kvinna stå framför en elefant som skjutits men det otäcka i bilden enligt min mening är att elefanten lagts upp med dubbelvikt snabel mot ett träd. Det ser mycket respektlöst ut. Elefanter är intelligenta djur och borde behandlas med mer aktning.
Jag brukar inte lägga mig i andra länders jakt. Jag anser att vi har mycket att sopa rent framför egen dörr innan vi ger oss på hur andra länder behandlar sin djur i jakter. Jag vet att på vissa håll i Afrika så orsakar elefanter allvarlig skada på grödor och en viss skyddsjakt kan därför kanske behövas. Hur det är i Botswana vet jag inte men om elefantjakten är nödvändig så är det bra att stora summor kan tas ut av förmögna jägare. Pengar som fattiga länder har alldeles för lite av.
En jakt som jag utan tvekan vänder mig mot som sker i utlandet är den valjakt som Norge, Island och Japan bedriver. Valar gör absolut ingen skada, de är intelligenta djur och jaktmetoden synnerligen grym. Det är mycket svårt att skjuta djuret på en vital plats och ofta sprängs granaten så att skador uppkommer med stort lidande för djuret. Det kan ta minuter innan ett dödande skott kan skjutas. Jakten är alltså mycket grym och mycket onödig. Det är den jakt jag helst skulle vilja få ett internationellt förbud på.
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

1 kommentar:

  1. Jag läste för inte så länge sedan att all sportjakt ska förbjudas i Botswana (och i något annat afrikanskt land). Detta pga. att den "vänliga" safarin där man endast tittar på levande djur är så mycket viktigare för turismen än nöjesjakten. Får hoppas att detta gäller också kungligheter. Vår kung tycker jag är en skam som inte passar in i någon organisation som förespråkar djurvälfärd. Han är alldeles för glad i att döda vilda djur för nöjes skull.

    SvaraRadera