lördag 15 juni 2013

Jaktkritik

Som svar till den anonyme jägaren:
Eftersom jag ofta är ute i skogen träffar jag då och då på jägare. Vid flera tillfällen har jag blivit beordrad att lämna skogen eller en gång tillsagd att gå på egen risk. Men det ska också sägas att vid något tillfälle har det varit fritt fram att fortsätta att gå.
Nu är det ju så att det är farligare att gå i skogen då jakt pågår. Förutom att jaktkamrater skjuts till döds så har ju även skidåkare och bärplockare dödats av jägare.
INGEN har dödats av varg i Sverige sedan en halvtam varg dödade några barn i början på 1800-talet. De som dödats av björn har varit en som skadskjutit björnen först och den andra försökt att freda sin hund då björnen försökt att komma åt den på en gård. Händelsen är dock en efterkonstruktion och ingen vet exakt vad som hänt.
Slutsatsen är att man ska vara försiktig då jakt pågår men är man inte beväpnad och försöker döda björnar kan man helt lugnt gå i skogen.
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna.

1 kommentar:

  1. Då kanske man skall passa sig för vargen vi har idag. De vargar vi har är halvtama allihop.
    Om man tittar på Nordamerika och antalet björnattacker som sker där är det ofta vanliga vandrare som råkar illa ut. Skyltar varnar för björn. Ofta utrustas vandrare med pepparspray i självförsvar. Är det så ni vill ha det i Sverige?
    Jag lever själv i ett område med mycket varg. Jag vill inte släppa mina barn själv till bussen nere vid landsvägen. Även om attacker inte har skett vill inte jag ha mina barn som försöksdjur.

    Visst skall man vara försiktig om jakt pågår, men alla har rätt att vistas i naturen. Just nu pågår en kampanj för säkrare jakt. Vilket jag tycker är bra.
    Läste även ett förslag från er om obligatoriskt skjutprov. Detta tycker jag skulle vara bra.

    PS: nästa gång du träffar på jägare i skogen. Fråga om du får vara med och se vad de håller på med. Jag tror du kommer få en inbjudan ganska fort. Då får du mer kunskap och kan se detta med jakt med andra ögon.

    SvaraRadera