torsdag 19 september 2013

Jaktkritik

Efter att jag skrivit om det ökande antalet kvinnor som vill jaga på min blogg fick jag ett anonymt inlägg (som jag tog bort)som menade att jakt var genetiskt ärftligt. Inlägget avslutades med "Tror du att förvärvade engenskaper ärvs?" Ja, det tror jag. Som utbildad genetiker och statistiker med mångårig erfarenhet av utbildning av studenter och speciellt intresse för kvantitativ genetik så vet jag att man måste skilja på genetiskt och socialt arv. Det finns naturligtvis inga gener för jakt. För att kunna skilja arv och miljö så måste man kunna mäta som t ex i husdjursaveln avkastning av någon komponent. När det t ex gäller sjukdommar kan man göra DNA analyser mellan sjuka och friska individer. Skulle man göra studier på jägare och andra skulle man naturligtvis aldrig finna några skillnader. En iakttagelse som talar för detta är att 6% av jägarna är kvinnor. Kvinnor och män är lika genetiskt utom i könskromosomerna. Detta spelar roll då olika könsorgan bildas ur samma celler i fostret. Detta i sin tur leder till olika hormonuttryck. Det är allmänt känt att män är mer aggressiva och våldsamma men detta har inte med testosteronhalten att göra som många tror utan av uppfostran och samhällets värderingar. Det är ingen skillnad i testosteronmängd mellan väldsamma män och beskedliga. Tyvärr sker en förändring av kvinnors attityder med övertagande av dåliga manliga beteenden; fler rökare, större alkoholkonsumsion och med större aggressivitet i jämförelse med för 50 eller 100 år sedan. Självfallet beror inte detta på att kvinnor har fått någon ändrad genetik utan helt enkelt samhällsomvandligen på gott och ont. Jakt är socialt ärftligt. Jag tror att ytterst få jägare inte har, pappa, farfar eller mor-farbror. som tagit med sonen på jakt i tidig ålder och lärt honom att djur inte är levande varelser som har ett eget berättigande utan enbart ses som en "resurs" som vilken annan pryl som helst. Förvärvade egenskaper ärvs socialt. Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar