torsdag 7 november 2013

Jaktkritik

Jag brukar säga att "man ska sopa rent framför egen dörr" innan man ger sig på andras avarter. Därför engagerar jag mig inte i andra länders jakt och jaktmetoder. Kan jag inte påverka den svenska jakten så lär jag inte på något sätt kunna påverka andra länders jakt. Men här om dagen läste jag (DN 6 nov -13) om hur elefanter som överlevt en jaktsituation blev socialt handikappade för resten av livet. Jag har förut skrivit i vår tidskrift Jaktdebatt om en forskare de Waal anseer att elefanter har en stor empatisk förmåga och deras flockbeteenden är kompexa och djuren har stora hjärnor i förhållande till sin kroppsvolym. Studien gjordes i två nationalparker. I den ena lever elefanterna tämligen opåverkade av människan men i den andra utfördes en "gallringsoperation" ett större antal elefanter , honor och ungar, sköts ihjäl. Forskarna testade djuren genom att spela upp ljud fråm främande elefanter och såg hur djuren reagerade. I parken där ingen jakt bedrivits samlade sig elefanterna i en grupp för att försvara sig. I parken där jakt bedrivits sprang elefanterna från ljudet medan andra gjorde ingenting. Forskarn drog den slutsatsen att de jagade elefanterna aldrig fått lära sig vadläten betyder och hur man bör reagera när man hör dem. Detta trots att det gått 20-30 år sedan utrensningen skett. "Forskarna misstänker att de jagade djuren aldrig kommer att lära sig rätt beteende. Det sociala system de byggt upp på egen hand är inkomplett, ett tecken på att de skadats för livet av upplevelserna i barndomen." Jakt har många avarter inte bara fysiska utan tydligen också psykiska skador. Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB- gruppen Jaktkritikerna och köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på hemsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar