onsdag 30 april 2014

Jaktkritik

När jag satte på TV-n kl 10 idag trodde jag att jag skulle få se studenternas forsränning i Uppsala. Mitt intresse av denna begivenhet var enbart att kanske få se min dotterdotter som skulle vara med.
Men istället kom jag in på en utfrågning av ett antal EU-kandidater som Jägareförbundet hade anordnat. Varför TV sände denna utfrågning är för mig gåtfullt. Jakten som EU kan påverka rör ju endast ett mycket litet antal av Sveriges befolkning. Men alltnog.
Det var uppenbart att urvalet av EU-kandidaterna var utvalda av partierna utifrån kandidaterna inställning till jakt. Flera berättade att de jagat och några framhöll jägarna som verkliga djurvänner. Det finns ett gammalt och otroligt dumt uttryck "Den man älskar den agar man" och det är väl detta som delas av jägarna. Hur man kan älska djur men tycka att det är roligt att döda dem undgår mitt förstånd. Urvalet var uppenbart gjort så att de jägare som såg programmet skulle tycket det var bra det de hörde. Kanske något parti skulle vinna en röst. De flesta av kandidaterna var inte de som står högst upp på partierna listor och de flesta var för mig helt okända.
Men ett hade de gemensamt; de var okunniga om jaktens avarter. I samband med att det diskuterades om EU:s förbud mot handel av sälprodukter så framhöll någon att dödas djuret är det självklart att djuret också ska användas. Men vem som vill äta sälkött eller gå omkring i en gråsälspäls framgick dock inte. Men det som glömdes bort är att 350 000 djur dödas varje år i den s k  viltvården och ytterst få av dessa djur används till något utan kastas bara på sopbacken.
I samband med att djurskyddet diskuterades så framkom att de som yttrade sig var mot att EU skulle kunna påverka svenska förhållanden. Men de ansåg att det var riktigt att övrig djurskydd som för kor och grisar var viktigt då det hade med konkurrens att göra. Men något som inte nämndes var att EU har förbjudit limstickor för fågelfångst och bensaxar vid jakt. Detta förbud hade så stor verkan att EU förbjöd import av pälsar från USA som tillät bensaxar vid pälsdjursjakt.
Jag ser dessa försummelser som dessa politikers okunnighet och vi har mycket kvar att göra med att föra ut vår kunskap om jaktens avarter.

Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på var hemsida..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar