lördag 12 juli 2014

Jaktkritik

Jag löser korsord ibland och i går fick jag lösa koden ”Skjuter jägare” med ”Vilt”. En rolig vits tycker.
jag.

I tidningen i dag läser jag än en gång om att tigrar tjuvskjuts. Problemet är att inte Kina respekterar den internationella konventionen (CITES) om handel med utrotningshotade djur utan anser att handel med tigerskinn inte är något problem.  Kina är på många sätt ett ondskans rike. Men jag tycker att det är lika förkastligt att samla troféer av alla djur. Även att använda päls från vilka djur det vara må. Varför inser inte de flesta att djur inte är någon handelsvara. De är levande och kännande varelser som måste få leva sitt eget liv utan att människor utnyttjar dem. Jag tror att fler människor idag tycker som jag än för 100 år sedan eller kanske bara för 5+ år sedan? Kanske världen blir bättre med tiden.

I en liten notis omtalas att Centerpartiet ska vara för starkare djurskydd. Men som framgår ab texten gäller det agitation mot antibiotika vid uppfödning och att man inte ska få kupera svansar på grisar. Vad är det nya? Välkommen på tåget (C).

Läs hemsidan www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken ”Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter”. Finns på vår hemsida. .   .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar