måndag 8 september 2014

Jaktkritik

I första inslaget av programmet Jaga i P1 fick jag framföra mina synpunkter på några avarter inom jakten. För dig som inte hörde programmet så kan jag berätta att jag tog upp skarpskjutningar och jakten på rävar m fl i den s k viltvården. Hör gärna min argumentering på nätet.
Det andra inslaget om and- och fasanjakt tog inte upp skadskjutningar, kostnader, meningslösheten i att sätta ut fåglar som mycket väl skulle kunna födas upp i hägn och avlivas på ett mer anständigt sätt.
Påståendet att Jägareförbundet har sett till att klövviltstammarna har vuxit är lögn. All jakt innebär färre individer. Ökningen av älg och andra hjortdjur beror på skogsbruket med kalhyggen som gynnat gräs- och slytillväxt av björk och asp. Dessutom har våra rovdjur varit utrotade (varg) och några 10-tal björnar. Klimatet med kortare och varmare vintrar de senaste 50 åren blidrar med stor säkerhet till att dessa djur överlever bättre. Rådjur finns t ex i Jokkmokk.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på år hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar