lördag 18 oktober 2014

Jaktkritik

Jag har den senaste veckan blivit kontaktad av två journalister bl a från Nya Värmlandstidningen för att uttala mig om älgjakten. Den började i måndags och det var då naturligt att ta upp den i södra Sverige som Värmland tillhör men det är något märkligt när man från Piteå vill ha kommentarer eftersom älgjakten har pågått i en månad i norra Sverige. Jag har alltid trott att journalister vill ha dagsfärskt material- Det har hänt att något jaktligt har inträffat och någon journalist har velat ha en kommentar av mig men då de inte fått tag i mig omedelnaty har händelsen dagen efter inte varit intressant att skriva om.
Alltnog jag framhåller alltid att älgjakten enligt min mening är den bästa jakten i Sverige. Man skjuter på ett stort fjur med kula och jägaren har ett grupptryck på sig att inte kasta iväg ett skott utan visa att han/hon är en god skytt som inte utsätter sina jaktkamrater för onödiga och tidsödande eftersök. Att jag anser att älgjakten är den bästa jakten trots de 14% skadskjutna älgarna, som ju innebär ett storlidande för varje djur, är att all annan jakt innebär betydligt fler skarpskjutningar och att det mycket sällan görs så aktiva eftersök. Jag hävdar detta efter att ha sett andakt i ett viltvatten för ett par år sedan. Inget som helst eftersök företogs! trots att alla vet att jakt på flygande änder innebär stora skadeskjutningsprocent.
Några andra avarter inom älgjakten som jag brukar påpeka är att alltför många tjurar skjuts i förhållande till kor vilket innebär en skev köndfördelning som i sin tur innebär att flera kor inte blir dräktiga vilket minskar stamman. Det är inte alltid vargarna som som är orsak till minskande älgstammar utan också jägarna själva.
Ytterligare en avart i älgjakten är att åldersfördelningen är skev. Alltför många unga djur vilket ger en skevhet som innebär unga kor som i sin tur göder endast en kalv.
Jägarnas propaganda att de sköter viltstammarna är alltså falsk. Om vargarna fick sköta saken skulle det se mycket bättre ut rent biologiskt.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar