fredag 14 november 2014

Jaktkritik

Jag läser en insändare som klagar på att det skjuts alldeles för få vildsvin. Insändarförfattaren anser att detta beror på att det endast är bönder som drabbas. Matprodiktionen blir inte lidande för att ett antal bönder får sina grödor förstörda. I Sverige kommer detalltid att finnas mat oberoende om vildsvinen härjar eller inte.
Jag tycket också att vildsvinen är många där jag bor på somrarna i Östhammars kommun. De bökar upp vägaroch betesmarker som finns runt om mitt sommarhus. Det bedrivs inget jordbruk i den närmaste omgivningen så det drabbar inga bönder men på senaste tiden tar sig vildsvinen in i villaträdgårdar i byarna runt om. Kommunen har därför börjat be kommunens invånare att rapportera vildsvin; hur många de är och var de befinner sig i syfte att kunna begränsa deras framfart. Jag hoppas att det ska ge resultat.
Men jag vill också tillägga att även jägarna har fått ögonen för vildsvinens framfart. Under det senaste jaktåret jag har statistik från 2011/2012 sköts 97 300 vildsvin från att ha varit ca 50 000 åren innan och för fem årsedan omkring 20 000. Mycket beror naturligtvis på att vildsvinssatmmen har ökat mycket snabbt men kanske den ökande avskjutningen kan hejda och minska skadorna de gör.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar