fredag 23 januari 2015

Jaktkritik

I samband med Sverker Martin-Löfs av gång från alla sina styrelseuppdrag har ju hans jaktresor med SCA:s jetplan ju varit en av de mest omtalade excesserna.
Jag har ju mycket länge vetat om att många näringslivstoppar träffas på jakter och att jaga med kungen är den förnämsta jakten att få vara med på. som ett exempel på detta har jag hört att aktierna på AB Stora Karlsö är mycket åtråvärda och om de kommer ut till försäljning så betalas aktien med stora summor. AB Stora Karlsö har naturligtvis inga utdelningar men man har chansen att få jaga hare där tillsammans med kungen! Otroligt men sant.
Men att jakten på SCVA:s marker var den näst förnämsta visste jag inte förrän nu. Det framgår inte av de tidningsartiklar jag läst vad som jagas mer än älg på sina marker i Jämtland. Jag tycker att det Ok om jakten sköts på ett korrekt sätt; alltså med ordning och reda vid genomförandet av jakten, goda skyttar och hundar som är bra på eftersök av skadskjutna älgar, Men.... Jag läser i DN (23/1-15) att"jakten har bidragit till att SCA dras med ett rykte som brukspatonföretag, gammeldags,inskränkt, och att de viktigaste besluten fattas i herrbastun efter jakten". Man förenar nytta med nöje som det står i artikeln. Detta är förmodligen sant, men tänk om man som styrelseledamot eller SCA direktör inte tycker om jakt utan anser det barbariskt att döda djur för nöjes skull? Uppenbarligen har man inget i dessa boöag att göra. Det är ju få som kommer ifråga och man söker väl aldrig möjligheten att bli en medarbetare i dylika bolag
Men jag anser det vara beklagligt att jakten ska ha så stor betydelse för våra bolagsdirektörer. varför inte ta in avstånd till jakt i sina etiska regler som ju många bolag nu har.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jkatkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar och jaktens avarter". Finns på vår hemsida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar