söndag 25 januari 2015

Jaktkritik

För någon dag sedan träffade jag på en jägare ute i skogen som tillsammans med en kompis jagade älg. Han hade ingen hund men påstod att man kunds smyga sig på älgar och att det gick lika bra. Där ju möjligt. Jag har aldrig försökt mig på detta utan minerfarenhet är att älgarna dusar fram i full galopp och även om jag hade ett gevär klart att skjuta skulle jag aldrig kunna få in ett dödande skott på älgen. De älgar jag ser förövrigt är på långt och för älgen betryggande avstånd.
Alltnog jag kom att prata med jägaren och bland annat sa han att det inte finns några rådjur kvar här i norra Uppland eftersom det är för många lodjur.
Detta har jag hört förut från jägare och det är deras argument för att få jaga lodjur. Lodjur gör ju annars ingen skada och jag har aldrig hört någon som pstår sig vara rädd för att bli dödad av ett lodjur. Detta till skillnad från varg som ju enbart jagas för att de tar "jägarnas" älgar.
Men nu är det ju så att rådjuren har mycket värre problem att klara sig. Det allvarligaste för rådjuren är snörika vintrar. Vintern 2012/2013 var i alla fall här i Uppland snörik och långvarig. Jag är helt övertygad om att den vintern reducerade rådjuren kraftigt. Sen finns det ju betydligt fler rävar som kan ta rådjurskid och i täta populationer infekteras rådjuren av många parasiter som också minskar överlevnaden. Sen kommer naturligtvis jägarnas eget dödande som ju är betydligt.
Om man kunde göra kvantitativa beräkningar på snödjup, längd på vintern, vintertemperatur, antal, rävar, parasitförekomst, lodjur och jaktens påverkan skulle man kunna göra en statistisk studie. Jag är säker på att alla dessa faktorer skulle kunna vara signifikanta för rådjurens populationsstorlek men jag är övertygad om att lodjurens påverkan skulle vara den minsta faktorn. (Se också kommande blogg om rovdjursantal i Sverige).
I studier av orsak-verkan finna det aldrig en orsak till verkan. Dessa studier visar sig alltid mycket mer komplicerade.
Min erfarenhet när jag är ute i skogen här i norra Uppland är att jag ser oftast vildsvin sedan rådjur, räv,grävling, hare och älg i den ordningen. Detta är naturligtvis bara en slump men oftare ser man spillning och jag kan tycka att även dessa observationer är i samma rangordning som jag ser djuren. Men som sagt jägaren hade kanske andra slumpmässiga erfarenheter.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritike - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.   ¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar