fredag 20 februari 2015

Jaktkritik

På vårt Twitter-konto (@jaktkritikerna) skrev någon att samerna avlivar lodjur. En annan person (jägare?) skrev. "Avliva? Respekt!! Sen blir det råttgift?"
Jag förstår inte invändningen. Skulle det vara bättre att skriva "skjuta ihjäl" "ha ihjäl", "skjuta till döds" eller "döda" ?
Jag tycker avliva är skonsamt. Det är det man gör då man har en dödssjuk hund eller katt. De får en spruta så att de somnar in för gått. Vilket ord ska man använda då man dödar ett djur? Slakt är ju ännu brutalare.
Vissa jägare lägger ut gift för både räv och varg men det kallas ju för förgifta och jag förstår inte heller här jägarens  (?) kommentar. Förgiftning är väl det mest grymma och barbariska som man kan ta till men som sagt vissa jägare drar sig inte för detta.
Appro på ord så är det ju vanligt att man förskönar vissa yrken med nya ord som att städare blir loalvårdare och sopåkare blir miljöarbetare.
Ordet "jägare" skulle man kunna förgrova. Människor som dödar en annan människa med avsikt begår ett mord och kallas mördare. Människor som dödar ett djur med avsikt begår ett djurmord och skulle kunna kallas djurmördare. Heller hur?
Nu händer det ju också att jägare dödar människor men de går oftast fri, Inne ens doms de för vållande till annans död. Det finns ingen "otur" det är bara oskicklighet. Har man ett laddat vapen i hand så har man ett enormt ansvar och bör inte kunna svära sig fri från de skador man orsakar.
Nu är jag skeptisk till vårt rättsväsende och många domar är för mig obegripliga och för mig till och med stötande. Men jag har märkt att många jägare kommer lindrigt undan när de begått jaktbrott, Tyvärr.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar