söndag 29 mars 2015

Jaktkritik

Jag läste i veckan att en restaurang i Stockholm serverade kråka. Jag minns att min pappa (född 1892)   berättade att han ätit kråka 1917 då han arbetade i Göteborg. 1917 var ett hungerår och i Sverige förkom det kravaller i många städer just på grund av det usla livsmedelsläget. Men inte trodde jag att det behövdes i Sverige i dag.
Men de som vill äta denna rätt får lov att skynda sig då jakten på kråka slutar för säsongen den 15 april. Den börjar dock igen redan den 1 juli.
Jakten på kråka har minskat och den senaste noteringen från Jägareförbundet har gett ut liggar dödandet på 68 000 kråkor per år. Bara för drygt fem år sedan var dödandet över 100 000 per år.
Kråkan har minskat i Sverige enligt de inventeringar som görs sedan 40 år tillbaka. Kanske den minskande avskjutningen tyder på samma sak.
Jag brukar hävda, att de djur, som dödas i "viltvården" där kråkan ingår, bara kastas på sophögen. Men får nu ändra mig. Men det är nog inte så många hundra som äts upp så i princip har jag rätt.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik- essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar