söndag 5 april 2015

Jaktkritik

Jag såg på Facebook att länsstyrelsen i Jämtland hade beviljat skyddsjakt på fyra lodjur i några samebyar. Många var upprörda och ansåg att då lodjuren nu är så få så skulle inga lodjur dödas.
Jag har en något annorlunda inställning. Lodjuren kan orsaka allvarliga skador på renar och lodjuren tillhör inte fjällfaunan utan har drivits dit upp av jägarna från skogarna där de hör hemma.
Lodjuren tillhör inte den samiska renskötarkulturen och jag anser att lodjuren när de gör allvarlig skada ska kunna skyddsjagas i renbeteslandet.
Men däremot anser jag att vargen ska kunna finnas io renbetesområdet eftersom vargen tillhör den samiska kulturen. Renen har alltid varit ett huvudsakligt byte för vargar och är det t ex i Kanada.
Jag minns att det en gång (1980- 1990-talet?) gjordes en överenskommelse mellan Naturvårdsverket och Sametinget att samebyarna skulle få ersättning för att ha vargar i sitt område. Ersättningen var olika för om det fanns enstaka vargar eller om det förekom föryngringar. Eftersom det fanns en överenskommelse så måste samerna ansett att det var rimligt att det fanns vargar i deras mycket stora renbetesområde. Varför denna uppgörelse inte nu gäller vet jag inte men tydligen existerar den inte då alla vargar som kommer upp i samebyar skjuts bort med tillåtelse från länsstyrelserna. Märkligt!

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar