fredag 10 april 2015

Jaktkritik

Hur definieras skadskjutning? Jag vet inte men jag brukar anta att om djuret träffas men inte dör omedelbart utan kan springa- flyga iväg så att jägaren måste söka efter djuret är djuret skadeskjutet. Jag anser inte att det spelar någon roll ifall djuret överlever skottskadan eller inte. Alla skador måste vara till nackdel för djuret i de hårda villkor som finns i naturen. En fullt frisk individ har naturligtvis större chanser att överleva än en individ som har skador i det långa loppet.
Vi vet genom studier på havsörn att 25 - 30 % av havsörnarna dör av blyförgiftning då de ätit djur som har hagel i kroppen. Två möjligheter finns ju för detta; antingen har djuret dött utan att jägaren sökt efter djuret(vilket säkert förekommer i "viltvården" och i småviltsjakten) eller att djuret varit medtaget så att havsörnen lätt har kunnat få tag i det skare djuret. Lika illa för örnarna.
Jag blev intresserad av detta då jag läste i tidningen VI (senaste numret) om vargjakten i Dalarna. Jaktlaget hade en tilldelning av tre vargar och en av dessa skadsköts och fick eftersökas.
I SVA;s rapport efter obduktion av de 44 vargar som sköts vid årets licensjakt framgår att 16 vargar sköts med ett skott och dog (36 %). Sedan blir det något svårare. Materialet är uppdelat i: Antal avlossade skott, Träff i kropp, Träff i vitala organ och Fångskott (= skott avlossat på nära håll) För att döda eller för att förvissa sig om att djuret är avlivat? Kanske både och - jag vet inte.
Alltnog två skott avlossades 11 gånger (varg skjuts med älgstuddsare som kan ladda med två skott). I nio fall träffade ett skott kroppen och ett i vital del vilket tyder på att djuret dog så gott som omedelbart. I ett fall träffade de två skotten kroppen men inget vitalt organ och inget fångskott avlossades. Osäkert när djuret dog. I det andra fallet träffade två slott kroppen men här avlossades ett fångskott vilket jag tyder som skadeskjutet. i sju fall avlossades tre skott. I fem fall träffades vitala organ med ett eller två skott. Hur tre skott avlossas vet jag inte. Hur lång tild tar det att ladda om eller var två jägare nära vargen? I två fall träffades kroppen men ingen vital del utan fångskott avlossades. Skadskjutning? Sex gånger avlossades fyra skott. I fyra fall träffades vitala organ men i två fall träffades två skott kroppen men inte vitala organ utan fångskott avlossades. Skadskjutning? Sex fall med fem skott förekom. I alla fall träffades vitalt organ men i två fall avlossades fångskott. Fem skott verkar på mig vara efter eftersök. Kan det vara möjligt att avlossa fem skott utan att vargen kommit ur synhåll? Skadskjutning? Tre gånger har sex skott avlossats. En gång har två skott träffat kroppen och fångskott avlossats (skarpskjutning!) I ett fall träffade 4 skott kroppen, ett vitalt organ men fångskott användes. Det sista fallet träffade två skott kroppen, ett vitalt organ men inget fångskott.
Vad blir resultatet?  I 61% av fallen kan vi vara säkra på att vargen dog "omedelbart"  I femton fall avlossades 4, 5 eller sex skott vilket jag tyder på skarpskjutning vilket innebär 34 % . Vargen kan knappast ha stått kvar när skotten avlossades. Skadskjutningen ligger inom de 15 - 30 % som jag brukar ange i den svenska jakten.

Läs vår hemsidan: www.jaktkritiekrna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida. .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar