lördag 4 juli 2015

Jaktkritik

I går såg jag något mycket otäckt; ett dött dovhjorts-kid. Ett dött djur behöver ju inte vara obehagliga att se på men det här kidet hade förmodligen haft en plågsam död.
I närheten där jag bor på somrarna ligger Hargs bruk som bedriver försäljning av jakt i olika former. Jag har för några år sedan beskrivit deras andakt vid ett viltvatten här i närheten. Hargs bruk har också några kilometer från mitt hus ett vilthägn med vildsvin och dovhjortar. Hägnet är ca 2 km2 stort och är omgärdat av ett två meter högt stängsel och med en el-tråd ca ett par dm över marken. Detta är till för att hindra vildsvinen att kunna böka sig under nätstängslet. Det förra stängslet som fanns för ca 10 år sedan gjorde att vildsvinen kom ut och nu är ett stort besvär för boende runt omkring. Förmodligen har el-tråden varit till nytta på så sätt att vildsvinen har hållits sig inom hägnet men nu har orsakat detta dovhjorts-kid en plågsam död.
Jag vet naturligtvis inte varför och på vilket sätt kivet har trampat mellan stängslet och el-tråden men kivet har fastnat och dött förmodligen en mycket plågsam död. Antingen har kivet dött av törst/svält eller att effekten av elen har förlamat eller gjort kivet oförmöget att slita sig därifrån. Vilket dödsorsaken än må vara måste döden varit mycket plågsam.
När jag såg kroppen var den i början av förruttnelse och luktade starkt. Men kroppen vara igenkännlig så kidet hade nog bara funnits där i några få dagar.
En "olycka" ? Men hade inte vilthägnet funnits så hade aldrig "olyckan" skett. Varför är människor begär att få döda levande vilda djur så starkt?

äs vår hemsida: www.jaktkritik.sLe och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken ”Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter”. Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar