måndag 20 juli 2015

Jaktkritik

Det händer inte så mycket på sommaren när det gäller jakt även om jakten fortgår på ungräv, vildsvinsungar och andra som kråkfåglar och måsfåglar. Men några notiser om annat har jag hittat.
För några dagar sedan hörde jag på radio att potatisodlare ville ha skyddsjakt på tranor då de enligt odlaren ansåg att de gjorde stor skada på hans potatisåkrar. Jag vet inte hur länsstyrelsen ställer sig till kravet men jag tycker nog att det skulle gå att skrämma bort fåglarna. Enligt min erfarenhet är tranor skygga djur och flyger bort på öångt håll. Skulle det inte gå med skrämselkanoner eller med andra åtgärder måste väl lantbrukaren få skydda sin gröda- Men det bästa vore väl att att ta upp potatisen. Jag har aldrig hört talas om prblemet förut så det verkar inte vara alltför allvarligt.
I dag såg jag en polis som ansåg att det finns poliser som inte bryr sig att utreda jaktbrott fullt ut och det berör grannar eller att polisen är med i samma jaktlag som den misstänkte. Att jaktbrott är bland de svåraste att utreda det har jag hört om tidigare och skrivit om också. Men att poliser inte gör sitt jobb är anmärkningsvärt.Men svensk polis gör ju dåliga jobb för övrigt är ju känt sen förut.
I en annan notis framgick att vi svenskar äter mer kött. Från 1980 har konsumtionen ökat med 38% till 88 kg per år. Det är allvarligt sett ur miljö - och djurskyddssynpunkt

Läs vår hemsida: www.jaktkritik.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken ”Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter”. Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar