onsdag 20 juli 2016

Jaktkritik

I samband med att jag skrivit en artikel  som diskuterar katters predation på fåglar (som jag hoppas kan publiceras i Sveriges Natur)  så läste jag följande: "Att den åsikten ( att tamkatter tar många fåglar) delas av många beror nog delvis på personliga upplevelsers att grannens kissemjau kommit traskande med en gallskrikande koltrastunge i gapet. : det är en riktig obehaglig upplevelse som jag varit med om flera gånger. Visst vore livet skönare om vi slapp lyxjägare och lustmördare i vår närmiljö- låt vara att det utan tvivel finns många andra omvärldsbetingelser som det är viktigare att justera för att gynna våra närmaste fågelgrannar".
Varför kalla tamkatter för lyxjägare eller lustmördare då det finns mänskliga jägare.
Dessa jägare dödar minst 200 000 kråk - måsfäglar som de bara kastar bort.Katterna äter i alla fall upp sina byten. Det blir bara några dun och vingpennor kvar. Dessutom jagas det många tusen små fåglar i Sverige t ex björktrast (1 500) krickor , vigg m fl.
Jag är övertygad om att de flesta jägare inte bryr sig om att rycka bort dun och fjädrar och anrätta dessa fåglar. Möjligen skär de ut några gram bröstmuskelmed det kallar jag lyxmördare.
Låt tamkatten vara. Angrip de människor som kan påverkas och dessutom inte på något sätt har behov att utföra detta nöje som all jakt är.

Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggor om jaktens avarter". Finns på vår hemsida: www.jaktkritikerna.se. Gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar