fredag 27 maj 2011

Jaktkritik

jag brukar inte publicera anonyma kommentarer till min blogg men har nu gjort ett undantag beroende på att de inte går att ta på allvar. Svält är den naturliga döden för de allra flesta djur. Skadskjutningar är det definitivt inte. Rådjur får jagas i Uppsala och Gävleborgs län i maj och in i juni.
Skulle en varg vara en intelligent och kännande varelse som förstår sitt handlande moraliskt? Om det så vore skulle den aldrig få dödas. Den kommer ju att vara jämställd med en människa.
Nu till det som jag tänkte skriva om. i en liten krönika av Jan Falk i DN (den 26/5) skriver han om ett besök på Danderyds sjukhus. Han hade tydligen fått besvär med magen och trodde att det var njursten. Men röntgen hittade endast ett blyhagel. Han hade ätit rådjur och på så sätt fått i sig haglat. Vid kontroll med jägaren visade det sig att han som dödat rådjuret alltid sköt med kula. Men han berättade också att han hittat hagel i andra rådjur som han skjutit. Till och med två olika sorters hagel i ett rådjur. 
Jag har under mitt liv med Jaktkritikerna träffat jägare som har ansett att vi borde verka för att förbjuda rådjursjakt med hagel eftersom den jakten innebär alltför många och otäcka skadskjutningar. Kommentaren från jägaren tyder ju också på att så är fallet. Heder åt den jägaren i krönikan som alltid skjuter med kula.
Se gärna vår hemsida: www.jaktkritikerna.se
Vi har även en Facebook-grupp. Gå med i den!

1 kommentar:

  1. Det är ju helt sanslöst.
    Får man skjuta rådjur in i juni? De får ju sina kid i maj.
    Jag kan ju inte tänka mig att rågetterna får jagas. Men vilken oro för de alla vilda djur och fåglar med jakt året runt. Inga djur borde få jagas under vår och sommar. Alltså när de har ungar. Om det nu ska vara nödvändigt borde det räcka med jakt under oktober och november. Fred under resten året borde råda både för djurens skull och för människors skull. Detta börjar ju gå för långt. Människor borde ju reagera på detta, men de har väl ingen aning om allt detta?

    SvaraRadera