onsdag 9 juni 2010

Jaktkritik

I lördags (5 juni 2010) läste jag en notis i SvD där en rävjägare åtalas för att han skjutit en hund. Jag förvånas alltid över att jägarna inte ser efter vad de skjuter på. Hundar lär förekomma då och då om jag får tro de siffror som finns att tillgå i samband med vargens "allvarliga" dödande av hundar som är ute på drevjakt. Då och då förekommer ju den tragiska skjutningen av jaktkamrater också. 
Som ornitolog vet jag att många jägare inte vet vad de skjuter på. De kan ha till försvar "Jag visste inte vad det var" eller "Jag trodde att det var en sådan". Tyvärr åtalas aldrig någon jägare för detta då åklagarna anser att detta är förlåtligt. Det är svårt att skilja på olika fågelarter. 
Nu var det ju en hund som säkert någon ägde och då gick det bra att åtala.
Än så länge är inte åtalet avgjort och det kommer att bli intressant att se om jägaren har gjort sig skyldig till "grov oaktsamhet" som åklagaren gör gällande.
Läs även vår hemsida: www.jaktkritikerna.se
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar