torsdag 31 mars 2016

Jaktkritik

Ni som regelbundet läser min blogg så att jag skrivit en insändare som jag publicerade i bloggen för någon vecka sedan.
Insändaren har publicerats i några dagstidningar och naturligtvis gjort några jägare sura. Tyvärr är inte kunskapen om våra djur speciellt god i alla fall hos några av dessa kritiker.
En jägare påstår att det inte funnits vildsvin senare än "yngre  stenåldern" när den nu var. Fakta är att vildsvinen utrotades från vårt land i slutet av 1700-talet.
Dessutom påstår jägaren att inget svenskt rovdjur ger sig på vildsvinen. En ensam varg kanske undviker en gammal galt men jag är övertygad om att en ensam varg klarar kultingar och förmodligen och ett so. Men vargens naturliga jaktsätt med en flock på 5 - 10 vargar klarar dt mesta. Jag har sett på TV hur en flock vargar lyckades överfalla och döda en myskoxkalv trots skydd av flera vuxna myskoxar.
Dessutom menar jägaren att en del av nöjet att jaga består i att få tillgång till kött. Mås å vara. men med tanke på att en semestervecka (som kan tas ut i pengar), biltransport, avgifter för arrende och fällavgifter nog uppgär till 10 000 kr såär det nog inte köttet som hägrar i första hand.
Enkäter bland jägare framhåller som egentliga tillfredsställelse för jakt är naturupplevelser, komma hem till hembygden, vara tillsammans med kompisar, vara tillsammans med hunden mm och "få kött" kommer först på åttonde plats.
Men här tänker säkert alla jägare  olika.

Gå in på vår hemsida och rösta om "nationaldäggdjuret" www.jaktkritikerna.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar