tisdag 26 december 2017

Jaktkritik

Jag har bloggat ca 10 år och skrivit fler än 500 bloggar och brukar ha mellan 10-15 läsare varje gång. Därför är jag mycket förvånad över att min senaste blogg lästs av fler än 10 gånger så många som brukligt. Tills i dag fler än 170 personer. Jag har inte fått någon kommentar som skulle kunna förklara  det intresse som just denna blogg har skapat. Den handlar ju om att ett par lokalpolitiker vill ha större avskjutning av rådjur för att de tycker att rådjuren äter upp allt för många växter i trädgårdar i området där de bor. Att det finns jägare som kommunerna betalar för att hålla "skadedjur" (hur de nu definieras) borta från tätt bebyggda samhällen kan väl inte vara något okänt. Helt klart är att de ca 8 500 stadsduvorna och troligen de flesta av de ca 65 000 skatorna och ca 85 000 kajorna också skjuta i "viltvårdande" syfte. Förmodligen skjuts också många grävlingar, rävar, kaniner och rådjur men jag tror knappast att man för någon statistik på detta.
Förklaringen att så många läst min blogg nu endast beror på att det är jul och man har gott om tid att sitta och plöja igenom nätet och leta efter annorlunda nyheter.
Den enda bloggen so, tidigare fått en liknande uppmärksamhet är den blogg jag skrev för ett par år sedan då jag fann ett dovhjortskid som fastnat mellan vilthägnets nät och den eltråd som gick längs nätet och inte kunde komma loss. När jag fann kidet var kidet dött sedan några dagar och angripet av asätande insekter och kanske av de vildsvin som också fanns i hägnet. Kidet var i stark förruttnelse och inte mycket var kvar av köttet. Men det måste ha varit en oerhörd plåga för djuret att sitta fast med ständig elstötar och kanske törsta eller hungra ihjäl. En så fruktansvärd död är det värsta jag skulle kunna tänka mig. Jag förstår att denna blogg upprörde många och att den fick en stor spridning.  Till er som inte läser min blogg så ofta kan jag tala om att vilthägnet har lagts ner för ca två år sedan och nu inte innehåller några djur mer än de vilda som kan ta sig dit på eget bevåg. Nätstaketet är kvar men ca 2/3 av skogen är nertagen och grindarna är öppna för eventuella besökare.
Till alla er som nu läser min blogg så läs gärna fler och kommer med kommentarer. Det finns en sökfunktion och pröva olika ord och företeelser som har med jakt att göra. Kanske ni hittar något intressant.

Bli medlem i Jaktkritikerna: www.jaktkritikerna.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar