torsdag 25 december 2008

Jaktkritik

Jag bukar alltid hävda att man ska"sopa rent framför egen dörr" först innan man angriper andra och klandrar andra. Men jag kan ändå inte uppröras över den hänsynslösa jakt som sker i Frankrike och Spanien på tämligen små fåglar som trastar.
Jag har under många år intresserat mig för fåglar och skrivit en del om fåglars överlevnad med utgångspunkt från ringmärkningsdata. Jag har då erfarit att t ex de skogsduvor och enkelbeckasiner som återfinns med ring nästan alltid rapporterats som skjutna i Frankrike. Men båda dessa arter har ju fått jagats även i Sverige tills helt nyligen så förvåningen för mig har inte varit speciellt stor. Fortfarande jagas ett mycket stort antal ringduvor i Sverige (68 000 enligt Jägareförbundets egen statistik från 2006/2007) och dessa duvor är ju av samma storlek som skogsduva.
Det som nu upprör mig är uppgiften som jag läste i den helt nyligen utgivna tredje delen av Svensk Ringmärkningsatlas (Fransson & Hall-Karlsson Naturhistoriska Riksmuseet). När boken redogör för återfynden av björktrast så står det (man får ingen rättvisande bild av flyttningsmönstret).. "eftersom den intensiva jakten på trastar i Frankrike och Italien ger en övervikt av återfynd i dessa områden. I mitten av 1970-talet sköts omkring 25 miljoner trastar av olika arter årligen i Frankrike (Woldhek 1979), och antalet återfynd tyder inte på någon påtaglig minskning sedan dess".
Jag trodde i min enfald att EU:s fågeldirektiv förbjöd jakt på flyttande fågel men tydligen har Frankrike fått dispans för att skjuta trastar. Jag har hört talas om att detfinns grupper i Frankrike som försöker köpa upp visa pass i Pyrineerna där jakten är som intensivast men uppenbarligen är insatserna marginella.
Även i Sverige är björktrasten jaktbar vilket är för mig helt obegripligt. En björktrast kan ju knappast ge något som helst köttutbyte. Hur omfattande jakten är, är svårt att bedömma och i Jägareförbundets statistik (2006/2007) står det att färre än 500 dödas varje år. En ringmärkt björktrast har rapporterats skjuten under åren 1980-2003 men eftersom det ringmärkts mycket få björktrastar varje år (500-600) säger inte den siffran så mycket. Jag kan ju bara hoppas att opinionen växer i Frankrike och att trastarna får leva och glädja oss här i Sverige och övriga Norden med sin vackra sång på vårkvällarna.
Se också hemsidan: http://hansynsfulljakt.webhop.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar