måndag 3 januari 2011

Jaktkritik

Jag hörde i går på Henrik Ekmans "Vinterprogram" vilket föranleder några kommentarer.
Först finns det människor som alltid tror att naturfolk har en god och förnuftig syn på natur och djur. Men med Ekmans historia om inuiten som hetsade en varg flera mil med skoter tills den var helt utmattad så att han kunde ta livet av den motsäger denna tro på ett påtagligt sätt. Det ska framhållas att det finns idioter och kriminella i alla samhällsskikt och här tillkom girigheten eftersom det utdelades skottpengar på vargar vid detta tillfälle.
För det andra att all annan mänsklig verksamhet är farligare än att bli attakerad av en varg.
För det tredje att den eventuella inplanteringen av vargar inte löser problemet med vargar som flera jägare har. Dessutom om inte vargstammen får bli så stor att den klarar sig själv med ca 50 föryngringar om året måste nya vargar tillföras i all framtid vilket knappast är möjligt med de problem och kostnader detta medför.
En kommentar till en jägare som tycker att det är löjligt av mig att påstå att svält inte är plågsamt. Det är bättre för djuren att dö för en kula. Problemet är att alla djur dör inte direkt av en kula. 100 000-tals djur skadskjuts varje år framför allt rådjur som jagas med hagel utstår ett oerhört lidande. Flera jägare som jag talat med anser att hageljakt på rådjur borde vara förbjuden just av de stora och plågsamma skadskjutningarna.
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se

1 kommentar:

  1. Såg på TV4 en kock som uttalade att det var nog mera "macho" att äta rådjur än att äta t.ex. ostron. Har man sett ett rådjur på nära håll kan man väl aldrig påstå att det är tufft att varken äta eller skjuta dessa små djur. De är oerhört söta och väger inte många kilon. Så varför skulle det vara macho? Tycker att jakt på get som har kid borde vara förbjudet. Har flera gånger sett hur kid blir ensamma kvar efter höstens jakt. I år har jag följt en mindre get med kid på nära håll när de betat tillsammans med mina hästar. För cirka 2 månader sedan försvann geten. Troligen skjuten men det är ju inte helt säkert förstås. Däremot har kidet gått ensamt kvar och när den djupa snön kom för 1-2 månader sedan såg jag inte till henne mer än någon enstaka gång. Häromdagen hittade jag henne utmagrad och död när hon lyckats ta sig fram till vår gårdsplan. Kiden klarar sig inte över besvärliga vintrar om man skjuter mamman. Jag har sett att jägare påstår detta men det beror väl på att de inte ser hur kiden klarar sig när de själva sitter vid middagsbordet med sin rådjursstek. Det är inte heller första gången det här har hänt. Flera gånger har jag också sett skadade djur. Om de är skadskjutna eller något annat hänt dem kan jag ju inte veta säkert, men det troligaste är faktiskt hagelskott. Ledsen blir man i alla fall varje gång.

    SvaraRadera