torsdag 12 april 2012

Jaktkritik

Jag har flera gånger skrivit om andjakt (sök gärna på ordet i min blogg t ex från okt 2009). För mig är denna en s k jakt. Ett antal 25 - 30 personer står runt ett viltvatten och skjuter som besatta upp på ett 100-tal gräsänder som satts ut i viltvattnet efter uppfödning. Änderna är helt skräckslagna och eftersom "jägarna" står runt om viltvattnet och skjuter i ett har de ingen chans att kunna undan. Många blir också skadskjutna vilket jag bevittnade men inget eftersöks gjordes.
I dag fick jag mig tillsänt en artikel från Forskning och Framsteg (nr 3 2012) där Johan Elmberg (prof. i zooekologi vid högskolan i Kristianstad) skriver om de problem som utsättningen av importerade gräsänder just till dylika "jakter" kan leda till. Man har visat att matsmältningen är mindre effektiv hos de avelsdjur som används. Änderna som oftast kommer från sydligare länder har också andra flyttvanor vilket gör att de oftare stannar kvar på nordligare breddgrader då vintern kommer, vilket troligen är till nackdel för änderna. Båda dessa nackdelar som de utländska änderna kan orsaka kan om de parar sig med svenska änder leda till en förändra genetisk sammansättning av de till norden anpassade änderna. Överlevnaden av de utsatta änderna är dock mindre än för de vilda änderna vilket gör det mindre sannolikt att de ska snabbt påverka de vilda ändernas genetik. Dessutom har man ännu inte visat om de utplanterade änderna har påverkat de vilda stammarna men utsättningen är ytterligare ett skäl till att sluta med jakt på uppfödda änder.  Tyvärr lär detta inte bli fallet då jakten enligt artikeln genererar mycket pengar till de gods som bedriver and- fasan- och rapphönejakt. En skattning är mellan 50 - 100 miljoner kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar