fredag 20 juni 2014

Jaktkritik

Jag läste idag att Livsmedelsverket rekommenderar att ingen ska äta mer än 600 g kött varje vecka.  Vetenskapliga studier visar att kött (rent kött och charkuterier) ökar risken för tjocktarms - och ändtarmscancer men även ger högre risk för hjärt- och kärlsjukdomar liksom typ-2 diabetes. I Sverige dör 6000 människor i tjocktarms- och äntarmcancer varje år och tillhör de vanligaste cancerformerna.
Jag är vegetarian men inte huvudsakligen för att det främjar min hälsa utan mest av miljöskäl även om jag självfallet att den industriella hanteringen av våra husdjur försvann. Det finns ju idag Kravmärkt kött så de djurskyddsaspekter som finns i stort kan elimineras.
Men som sagt miljö är för mig mycket viktig. Idisslare som kor och får producerar metangas som är upp till 40 gånger farligare för växthuseffekter än koldioxid. Grisar äter en mängd produkter som vi människor mycket väl skulle kunna äta som majs och korn. På de arealer som dessa grödor odlas skulle också kunna användas till annan människoföda som bönor, linser mm.  Även kor lär behöva extra proteiner som soja som vi mycket väl skulle direktkonsumera utan den förlust av energi som det innebär att korna först äter sojan.
Många anser att köttet från jakt är ekologiskt. På sätt och vis är det det men när man vet om de 100 000-tals skadskjutna djur som jakten orsakar varje år bortfallet detta alternativ. Dessutom ger jakten 1,5 - 2 kg kött per år och individ i Sverige och jag antar att de flesta inte skulle nöja sig men den lilla köttbiten. Visserligen vore det bra om köttkonsumtionen minskade men inte att köttet kommer från jakt.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik -essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar