torsdag 13 maj 2021

Jaktkritik

 I höstas kom den helt jägaredominerande jakttidsberedninger förslag till nya jakttider.

Nu har jag läst några remissvar från några ornitologföreningar. Det finns inga positiva delar i det förslag som kommit från jakttidsberedningen. Ejderjakten fortsätter trots den katastrofala minskningen av arten i Östersjön. Jakten ska fortsätt på björktrast, nötskrika, kricka, morkulla och andra små andarter där nu snatterand bli jabar trots andens sällsynthet. Det finns kanske 2000 par i Sverige. Min tro är att arten tagits upp som jabar då snatteranden är svår att skilja på från den mycket mer vanliga gräsanden. Om man vid andjakt son är en vanlig jaktform i Sverige skulle skjuta en fridlyst art skulle man kunna åtalas för jaktbrott. Det har mig veterligt aldrig skett men detta är ett sätt att förebygga ett åtal. För ca 20-25år sedan fick jag se två skjutna snatteränder skjutna på Öste-Malma där jägareförbundet har utbildning av jägare. Men jag undrar hur ofta snatteränder blandar sig med gräsänder så att göra ett misstag vid jakten borde kunna elimineras om jägaren lär sig att skilja på arter vilket måste ingå i en jägares kunskaper.                    

Jag skrev tidigare att det inte fanns några positiva förslag i beredningen men enkelbeckasinen som föreslagits som jaktbar inte finns med.

Det kanske allvarligaste är nog de längre jakttiderna för många däggdjurs- och fågelarter. Beredningen har inte haft någon som helst ny tanke utan lever kvar i gamla för att inte säga uråldriga tankesätt. De blodtörstiga ska få fler möjligheter att tillfredsställa sin lust. Jakt är ett synnerligen omoraliskt och fullständigt onödigt sätt att döda levande och kännande varelser. Varför får detta barbari fortsätta?  













ö   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar