lördag 12 juni 2021

Jaktkritik

 Det var länge sedan jag skrev något nytt i min blogg. Jag har varit på Öland och lärt mig mycket om orkidéer och även om en del andra växter. Jag inser att jag måste börja tilla i naturen på ett annat sätt nu när både min syn och hörsel försämras så att mitt fågelintresse blir lidande.

Alltnog jag fick även tid att läsa Patrik Svenssons bok "Ålevanielet" (Bonniers förlag). Boken kom för några år sedan och lär ha fått Augustpriset i fackboksklassen. Det är den värd. Intressant om ålens liv och den kunskap vi har om dess mystiska liv. Men boken innehåller också mycket annat om Patriks familj och hans och pappans ålfångster. Ibland äcklades jag över beskrivningarna av fångstmetoderna men detta är ju personligt.

Det intressanta är Patriks kapitel om "Att döda djur" och hans kunskap om den nya forskningen som visar hur mycket djur liknar oss intellektuellt och mentalt. Jag håller just på med att försöka sammanställa genetiken, den vetenskapliga kunskapen om ryggradsdjurens likheter med oss och vad detta medför moraliskt och vad filosoferna anser hur vi ska se på djurens lidande och vår rätt att döda djur om vi knappast kan anse mindre värda än oss. Tom Regan och Peter Singer anser att de flesta djur har ett medvetande större än spädbarn och gravt hjärnskadade människor.

Denna kunskap borde ge alla djurvänner argument för att förbjuda all jakt då jakten enbart sker för nöjes skull och skadar oerhört många djur med stort lidande som följd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar