onsdag 27 oktober 2021

Jaktkritik

 Jag har länge förvånat mig över djurskyddslagens och jaktlagens formulering om att djur inte får utsättas för "onödigt lidande". Varför får djur utsättas för nödvändigt lidande? Varför tar vi människor så lite hänsyn till djuren? De är minst lika känsliga för smärta som vi. De former av fullständig meningslösa aktioner som många människor utsätter djur för är jakt och uppvisning av djur i djurparker.

I jakten skadskjuts 100 000-tals djur varje år fullständigt i onödan. I djurparkerna fängslas vilda djur och kan på så sätt inte utföra naturliga beteenden som också djurskyddslagen föreskriver och kräver  att djuren ska kunna utföra.

För att få upp en diskussion om dessa frågor skickade jag in ett förslag till "Filosofiska rummet" (radioprogram i P1) och fick följande svar "om vårt förhållande till djuren och deras rättigheter (tar vi upp) på vår idélista. Det vore intressant att diskutera."

Kanske det kommer en diskussion om detta. Får jag besked så kommer jag att meddela detta på min blogg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar