söndag 21 november 2021

Jaktkritik

nu har jag skickat in ett manus på en bok som jag kallar "Människan, djuret - vårt moraliska förhållande till djuren". Jag har försökt redogöra för hur jag tänker med tanke på vårt nära släktskap med djuren.Har vi rätt att döda djur för nöjes skull eller för att vi anser oss behöva kött? Jag har försökt finna ett svar på varför en del jagar. Vad är det som lockar och ger ett nöje för framför allt män? Varför skiljer sig män och kvinnor åt i synen på djur? Det är inte lätt att svara på dessa frågor utan jag har verkligen sökt i databaser och litteratur. Jag tror att jag funnit en del svar men några säkra slutsatser kan jag inte ge. Jag tror inte de som jagar har tänkt igenom vilka konsekvenser och lidande för djuren som jakten har. De som engagerar sig i djurskyddsorganisationer har oftast sina bevekelsegrunder riktade på våra sällskapsdjur och kanske husdjur. Få ägnar sina tankar på de vilda djurens situation vid jakten som innebär skadskjutningar och stress förutom de biologiska negativa  konsekvenser med en allomfattande rovdjursjakt som bl a syftar till stora stamma av klövvilt och skogshöns. Jag tror att denna ignorans av jakten beror på okunskap vad jakten innebär och naturligtvis jägarnas kraftfulla lobby i riksdagen så att inga skyddslagar för de vilda djuren kommer tillstånd. Det finns en föreningen som försöker ändra på synen på jakt och göra allmänheten mer kunnig om vad jakten innebär för de vilda djuren. Gå in på "Jaktkritikernas" hemsida och bli medlem. För att lära dig mer om jaktens avarter köp boken "Jaktkritik". Beställ på hemsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar