fredag 10 december 2021

Jaktkritik

 Du omläste Uffe Stridsbergs insändare i Dalademokraten och som jag återpublicerade den 1 dec. kanskeundrar varför jägare vårbete sig på ett sådant grymt sätt. Det beror på att vilda djur inte har några rättigheter. Jägare får stressa, skadskjuta, snara, fånga i fällor så att de fånga djuren sliter sönder sina klor och tänder för att komma ur fällan utan att något av detta betecknas som djurplågeri. Däremot har sällskapsdjur och husdjur lagar som skyddar dessa djur från djurplågeri av olika slag. Den träning som nu tillåts att jägare utsätter hundar för borde betecknas för djurplågeri då hundarna med stor sannolikhet kan bli attackerade av varen (vargarna) och då bli allvarligt skadade. Det vore intressant att anmäla ett sådant fall till domstol för att klarlägga saken. Men mer intressant tycker jag att det vore få veta om det är enligt svensklag att stifta lagar (förordningar) som uppmuntrar medborgare att utsätt sina sällskapsdjur för troligt djurplågeri. Jag är inte jurist men lagar som stiftas i riksdagen går till lagrådet frö bedömning så att den nya lagen inte strider mot andra lagar som är stiftade. Närnu Naturvårdsverket ger ut en förordning utsetts den förmodligen inte för en sådan granskning. Därför tycker jag att det vore intressant att få förordningen bedömd av JO eller lagrådet om inte förordningen strider mot djurskyddslagen som trots allt borde väga tyngre då den är instiftad av riksdagen. Har en enskild person möjlighet att få detta prövat? Hur gör man i så fall? Kanske någon av mina läsare vet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar