fredag 24 februari 2023

Jaktkritik

 Jag har skrivit 831 blogginlägg och en bok ”Jaktkritik” och jag antar att du som läser min blogg ser att det blir många upprepningar. Att komma på en ny vinkel på jakten är inte lätt efter så många år jag har skrivit om den.

Nu har jag skrivit klar en ny bok som inriktar sig på de filosofiska frågorna om rätt och fel; vilket psykiskt och fysiskt lidande får man orsaka på ett djur.

Jag slutar boken med en sammanfattning:

SAMMANFATTNING

Människan är ett djur. Våra behov är de samma för alla andra djur. Enligt Maslows klassiska behovstrappa är den första nivån , fysiologi: mat, vatten, luft, sex alltså de mest vitala behoven. Nivå två trygghet: säkerhet, stabilitet alltså att inte skärmmas eller jagas, att inte behöva känna rädsla eller ångest eller smärta och lidande. Den tredje nivån innefattar gemenskap, kärlek och vänskap; mycket viktigt behov för flocklevande djur. Den fjärde nivån är självkänsla med uppskattning och makt. Den femte nivån är nästan utopisk nämligen självförverkligandet; att bli allt det man önskar. När jag läser Sveriges Lantbruksuniversitets vetenskapliga råds svar på vilka krav som man ska ställa på en god djurhållning så uppfylls Maslows behovsnivåer alla nivåer med undantag från den femte som knappast ens alla människor kan uppnå. En del människor, som vill finna skillnader mellan människor och andra djur, framhåller ofta de andra djurens oförmåga att tänka på framtiden, veta vårt slutliga öde och möjligen också att vårt självmedvetande är större. Men, som flera filosofer framhåller, kan inte heller spädbarn eller gravt hjärnskadade personer ha dessa egenskaper. Ytterst få personer, tror jag, vill behandla eller utesluta dessa människor från all den omsorg, som de behöver. Jag har försökt att argumentera för att vi människor måste inse att vi har ett helt annorlunda sätt att se och uppföra oss mot våra närstående djurarter, som vi dödar, skadar, jagar och inte ger de naturliga behov som alla djur kräver för ett gott liv.     

Har du synpunkter är jag tacksam att få höra om dessa




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar