söndag 7 maj 2023

Jaktkritik

 Jag antar att du som läser min blogg någorlunda regelbundet kommer ihåg min förutsägelse om att den nya regeringen skulle försöka utrota vargen och förmodligen också se till att andra rovdjur finns i så små populationer så att de knappast  kan göra någon som helst påverkan på de eftertraktade jaktbara arterna.

Nu kommer det första beskedet. Vargstammen ska halveras till 200 individer alltså det antal som jägarefördundet kan godta. Det låga antalet som högerregeringen nu vill ha innebär att vargen inte kommer att ha gynnsam bevarandestatus. De stora föreningarna WWF, Naturskyddsföreningen som har stora resurser borde kunna få EU, att med de många vetenskapliga experter som uttalat sig om vargens otillräckliga populationsstorlek i Sverige, att stämma Sverige då vi inte följe Habiatatdirektivets bestämmelser. När Jaktkritikerna alltid försöker få licensjakt och skyddsjakt prövade i förvaltningsrätter (och ibland får rätt) gör de stora föreningarna inget. Nu borde de reagera och med sina stora resurser få EU att stämma Sverige. Det ska bli intressant att se vad de gör och försöker åstadkomma.

Jag läser många böcker av olika slag. Nu har jag läst "I november. Om åldrandet" av Sven-Eric Liedman. I boken tar Sven-Eric Liedman upp Kerstin Ekmans bok ”Löpa varg” där han fäster sig mest för den skildring av äktenskapet mellan huvudpersonen, Ulf, och hans hustru. Men Liedman slutar ”Och jaga? Nej, aldrig”. Sund åsikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar