fredag 12 april 2024

Jaktkritik

 För ett par dagar sedan dödade en varg två ponnies norr om Norrtälje. Det är naturligtvis tragiskt för både ägare och hästar. Jag har en dotter som har häst. Visserligen en ridhäst av normalstorlek men alla i stallet tar in sina hästar i stallet under natten. Varför inte görs inte det då hänstarna och får när man vet att varg finns i området?

I radio debatterades djurparker eftersom det ska komma ett TC program om deras berättigande. Min mening är klar DE SKA FÖRBJUDAS. Men som alltid hör man djurparksägare att de är till för att behålla den biologiska mångfalden och att utrotningsfotade djur kan bevaras. Mig veterligt finns det bara ett exempel på att en utrotad djurart har kunnat räddas på grund av att arten har funnits i fångenskap. Det är Hawaiiegåsen. Känner du till någon annan? Den Califoniska kondoren räddades genom att en stiftelse enbart för kondoren satsade pengar och fångade in alla de 13 överlevande kondorerna och sedan lyckades få dessa att häcka och att de sedan kunde släppa ut ungar som utfordrades och nu har stammen blivit en naturlig häckande fågelart. Men det finns fortfarande många restriktioner  bla jaktförbud i ett stort område. Orsaken till kondorens kraftiga nergång anses vara blyförgiftning genom att kondorerna ¨t av skjutna och skadeskjutna djur lämnades kar att ruttna.

En djurparksrepresentant framhöll visenten son nu kan anses vara vild bl a i Polen men den fanns kvar beroende på en enskild person som hade att antal visenter i Avesta. Att visenten nu blivit så populär är naturligyvis beroende på att den kan jagas.

När jag var i kontakt med Skansesn för ett pareår sedan kom givetvis bevarande sk’let upp när jag konfronterade den ansvarige. Men varför har Skansen lodjur, björnar älgar m fl?  Skansesn dödade sina vargar sedan jag klagat på lodjuren usla hägn, Vargarna försvann och lodjuren fick flytta till varghägnet, Så kan det gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar