måndag 29 september 2008

Jaktkritik

Jaktkritik och om jaktens avarter

"Viltvård" eller dödande av djur som jägarna inte vill ha i sina jaktmarker

I mitt förra inlägg (den 24 sept) redogjorde jag för jaktens stora lidande för djuren genom den stora skadskjutningen som sker under jakt. Jag anser att jakten är Sveriges största djurskyddsproblem. Jägareförbundet anser att skadskjutningen skall minska genom utbildning men ett mycket bättre sätt är att minska antalet "skottillfällen".
Genom att ta bort ett större antal arter som inte tas till vara utan direkt slängs på sophögen skulle skadskjutningen minska med 40%! De arter som jag avser är de som jägarna anser vara skadedjur och som de hävdar bedriver viltvård på. Rävar, grävlingar och kråk- och måsfåglar bl a.
Om man, som jag gjort, gått in på Jägareförbundets hemsida och tittat på den angivna jaktstatistiken så finner man att av de knappt 900 000 djur som dödas varje år i Sverige så är ca 350 000 av dessa individer det som jägarna bedriver viltvård på.
Det är inte rimligt att jakten på arter som inte tas om hand medför ett oacceptabelt lidande för dessa djur.
Förbjud jakt på arter som inte tas om hand! Lidandet för våra vilda djur minskar radikalt!
Se även hemsidan http://hansynsfulljakt.webhop.net/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar