tisdag 14 april 2009

Jaktkritik

Nu har jag flyttat upp på landet och skall bo här över sommaren. Stället jag bor på ligger i närheten av Harg sydväst om Östhammar.
Hargs bruk är enligt uppgift Sveriges största privata markägare och omfattar 20 000 ha skogar, åkrar, ängar och sjöar. Något jordbruk bedrivs tydligen inte utan en stor del av marken arrenderas ut till betesmarker för biffkor och hästar. Jag antar att bruket som är ett aktiebolag lever på sina arrenden och skogsbruk som ju måste vara omfattande med de vida skogar som finns här omkring. 
Dessutom bedrivs tydligen kommersiell jakt på kronhjort, dovhjort och änder. Jag har inget emot denna kommersiella jakt då jag fick klart för mig att den sker på mycket goda villkor för djuren i alla fall på Frötuna gods ( ett par mil öster om Uppsala) i början på 1980-talet. Jag var ofta där och hämtade duvhökar som fångats i hökfällor för att skydda de på godset uppfödda fasanerna. I samband med dessa hämtningar träffade jag jägaren på godset och han berättade att de var mycket angelägna om att hitta det påskjutna djuret eftersom det var det döda djuret som jägaren fick betala för. Därför hade de många och väl dresserade hundar av flera raser för denna sökuppgift. Jag hoppas att de är lika angelägna även här på Harg att finna de påskjutna djuren. Det borde också vara lättare då dovhjortar och kronhjortar lever inom hägn. Rimligtvis blir inte heller det möjligt för djuret om det skadskjutits att ta sig så  långt bort. Jakten på gräsänderna kan jag dock anse helt förkastlig då de inte uppför sig som vilda fåglar utan simmar omkring i 100-tal i flockar i de viltvatten där de sätts ut. Jag kan ifråga sätta det ekologiska med att sätta ut mer eller mindre halvtama änder i våra marker.
Men min kritik är framför allt mot de stora vilthägn på ett par kvadratkilometer som hindra den vedertagna allemansrätten att vistas i skogarna. Kan det vara lagligt att hindra människor att vandra i skogarna bara för att få ha vilthägn för kommersiell jakt? Stängslet är 3 m högt och försett med eltrådar. Förmodligen för att djuren inte skall kunna ta sig ut men hindrar ju effektivt människor också från att ta sig in.
Vi bygger upp en ny hemsida men titta gärna på vår gamla http://hansynsfulljakt.webhop.net

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar