måndag 4 oktober 2010

Jaktkritik

Det var länge sedan jag skrev något på denna blogg men jag har varit slö och det har inte varit mycket att kommentera i sommar.
Ett par notiser har jag dock läst.
Den första handlade om att Stockholms kommun har bekymmer med alltför många kaniner. På vilket sätt framgick inte i notisen men kanske kaninerna äter upp parkernas plateringar av buskar och blommor. I alla fall har nu 13 000 kaniner dödats. Eftersom jag bor i Stockholm har jag ju sett kaniner men kunde inte tro att det fanns så många. Jag antar att dödandet gäller de kaniner som dödats i år (2010) men detta stod inte heller i notisen. Tyvärr var notisen lite informativ och på vilket sätt kaninerna dödats frangick inte heller. Jag antar att de sköts. Förhoppningsvis gjorde man eftersök med hund för att hitta de skadskjutna kaninerna. Att jägaren skulle kunna döda alla kaniner omedelbart är inte sannolikt eller inte möjligt.
Den andra notisen gällde att vildsvin orsakar skador för mer än 17 miljoner kronor bara i Södermanland. Detta tyder på att vildsvinen näst älgarna orsakar mest skador i landet. Eftersom det sköts ca 32 000 vildsvin (2007-2008) kan man undra hur många jägare som gör något åt detta problem för framför allt bönder men även trädgårdsägare. Då de 20 vargarna skulle skjutas anmälde sig mer än 10 000 jägare för att få jaga. Tänk om dessa ville göra en verklig insats och redusera vildsvinsstammen i stället.
Se vår hemsida: www.jaktkritikerna.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar