tisdag 7 december 2010

Jaktkritik

De senaste dagarna har det stått en del om jaktolyckan i Småland då en jägare ute på älgjakt sköt ihjäl en skidåkare. Naturligvis var det en mycket olycklig slump att skidåkaren träffades och jag är övertygad om att jägaren inte kan lastas för olyckan . Han var säkert så uppmärksam som han kunde vara i skjutögonblicket.
Men vad jag vänder mig emot är att man får använda kulor som kan gå rakt igenom en älg och enligt uppgift fortsätta flera hundra meter till. Jag har alltid trott att älgjakt sker med en kula som splitras då den träffar älgen, inte beroende på att den inte ska fara iväg, utan för att kulan skall orsaka så stor skada i älgen så att älgen dör så snabbt som möjligt. Nu verkar det som om det är tillåtet att skjuta med kulor som kan gå rakt genom en älg vilket måste vara förödande för både älgar och eventuella människor i närheten. Jag börjar förstå varför ca 15% av alla älgar som påskjuts måste uppsökas med hund för att kunna avlivas. Här har uppenbarligen de vapen- experter som finns på Naturvårdsverk och andra myndigheter något att göra; tillse att älgjakten sker med bästa ammunition och vapen.
Se hemsidan: www.jaktkritikerna.se

2 kommentarer:

  1. Håller med! Ammunitionen är uppenbarligen ett problem och detta borde man kunna göra något åt.

    SvaraRadera
  2. Bevisligen hade denna jägare inte kulfång. Hon har väl fått sitt straff för hela livet men buskar och träd är inget kulfång. Man måste väl som jägare räkna med att det faktiskt kan dyka upp någon på det avstånd som skidåkaren blev träffad. Om jag förstått rätt åkte han på en skogsväg, så det var ju inte precis mitt i skogen heller. Jag har själv hört jägare säga att själva skogen är ett bra kulfång och alla dessa jakttorn verkar bara ha medfört att man skjuter djur på ännu längre avstånd än tidigare. Vilket kan medföra flera skadskjutningar och väsentligt större risk för oss andra människor som vistas i naturen. Älgen hade fått en kula rakt genom halsen så något välriktat skott var det väl inte heller? Stackars älgkalv.

    SvaraRadera