fredag 11 februari 2011

Jaktkritik

I går kväll var jag på en diskussion om utsättning av farmade änder. Diskussionen gällde om dessa änder hybridiserade med vilda änder och på så sätt minskade gräsändernas anpassning till det Svenska klimatet och andra mer lokala omständigheter. Jag kan sammanfatta diskussionen på så sätt man man inte visste något men att de man sett t ex flyttning inte påverkade änderna. De flyttningsförändringar som man sätt kunde mycket väl bero på klimatförändringar och liknande flyttningsförändringar fanns också bland andra arter som inte hade utsatts för några odlade artfränder. De odlade änderna skilde sig dock genom mindre storlek och något färre lameller i näbben. Utsättningen av änder har emellertid förekommet i många årtionden och man visste inte hur många som överlever jakten och de naturliga dödsorsaker och då sedan kunnat para sig med vilda änder.
När jag talade om de skadskjutningar som sker och avsaknaden i denna jakt av de anledningar som jägarna uppger vara viktiga för deras jakt nämligen naturupplevelse, komma ut i naturen, komma hem till hembygden, träffa kompisar, vara tillsammans med hunden, spänning och först på åttonde plats, få kött. Min framställning möttes dock av tystnad och jag fick inga frågor eller kommentarer. Det var iallafall ca 40 personer som hörde på. Jag blir alltid förvånad att djurens lidande inte ger mer respons.
Läs även: www.jaktkritikerna.se

1 kommentar:

  1. Jag blir lite nyfiken på vilka personer som var med på diskussionen. Var det människor som på något sätt hade intresse av att änder sätts ut?
    Jag tycker att de flesta man pratar med,också en del jägare tycker att denna typ av jakt är ganska oetisk. De jägare som egentligen inte är intresserade av naturen och djuren har en helt annan syn. De vill bara skjuta på de stackars fåglarna. T.ex deltar väl vår kung och andra högdjur i denna typ av jakt om jag har läst på rätt. Okänsliga människor om någon frågar mig.

    SvaraRadera