tisdag 31 juli 2012

Jaktkritik

Jag har tidigare skrivit om ondska (den 14 maj 2011) men det finns all anledning att diskutera detta igen.
Ondska är väl då någon medvetet utsätter en levande varelse för ett onödigt lidande. Jag tycker t ex att rycka av benen på en levande fluga eller sätta på en mask på en metkrok borde räknas till en ond gärning. Man kan ju kalla det för sadistiskt. Alla tycker att djurplågeri är förkastligt och det har ju, glädjande nog, utdömts kännbara straff för personer som begått dylika brott. Dessa djurplågare saknar ju empati och har väl fått någon störning i tidig ålder men jag tycker inte detta frikänner dessa personer från de gärningar de utför.
Men då jag läser på FB att jägare vill uppmuntra barn (15-åringar) att följa med på rävjakt anser jag att de tar på sig ett mycket stort ansvar. Jag vet inte om jägarna ska låta barnen skjuta (det är tillåtet i svensk lag att låta 15- åringar skjuta i sällskap med vuxen) eller om jägarna ska visa hur det går till. Men rävjakt är en av jakterna som mest skadskjuter sitt offer. Många gånger eftersöks inte heller det skadskjutna djuret. Varför ska barn uppleva dylik jakt? Är det för att de ska utveckla likgiltighet för att döda djur? Den s k viltvården som rävjakten tillhör är förkastlig. "Viltvården" är fullkomligt meningslös  och orsakar onödigt lidande vilket jag menar är ondska. Men riskerar medvetet att utsätta ett djur för lidande.
I Dalarna har tydligen vissa jaktlag avsagt sig uppspårande av trafikskadat vilt. Om jag är rätt underrättad så utgår ersättning för detta spårande. Så det kan alltså inte vara av ekonomiska skäl som dessa jägare avstår från att minska de skadade djurens lidande. Jag gissar att de obstruerar för att de inte får skjuta fler rovdjur.  Man utsätter alltså medvetet djuren för lidande. Varför har inte jägarna mer känsla för djur och djurens lidande?
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se
Gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

1 kommentar:

  1. Klart fel att lära ungdomar att döda rävar. helt fel uppåt väggarna. Tycker man ska fridlysa rävar och alla rovdjur.

    SvaraRadera